Myymälämuutosten suurimpia haasteita ovat päivittäisten toimintojen ja myynti-indeksien säilyttäminen remontin keskellä. Kun myymälän toiminta turvataan remontin keskellä, vältytään kalliilta uudelleenlanseerauksilta ja myyntimäärien laskemiselta. Onnistunut myymälämuutos vaatii tarkkaa suunnittelua ja asiantuntevaa projektijohtamista.   

”Myymäläympäristöt uudistetaan keskimäärin 2–3 vuoden välein. Huonolla suunnittelulla ja osaamattomalla aikataulutuksella tehdään kalliita virheitä. Työvaiheiden järjestykset ja kalusteiden toimitusajat ovat merkittäviä tekijöitä projektin onnistumisen kannalta. Kertynyt kokemus on opettanut välttämään sudenkuopat ja tehostanut toimintaa entisestään – kaikki lähtee aina huolellisesta suunnittelusta”, kertoo Muutosryhmän aluepäällikkö Ilari Juutilainen.

Onnistunut myymälämuutos edellyttää suunnittelua

Myymälämuutos vaatii monen alan ammattilaisia: kaluste- ja sähköasentajia, lattiahiojia ja hyllyttäjiä. Kun projektin kaikki vaiheet on tarkasti suunniteltu, eri toimijoilla on edellytykset onnistua työssään ja projektien kustannuslaskelmat ja aikataulut pitävät. Tarkalla työsuunnitelmalla pyritään tehostamaan muutoksen läpivientiä ja poistamaan turhia työvaiheita. Esimerkiksi huomioimalla jaksonvaihdot tuotteistussuunnitelmassa voidaan välttää saman työn tekeminen turhaan.

”Hyvä suunnitelma ottaa huomioon kaikki mahdolliset muuttujat ja auttaa priorisoimaan työtehtäviä. Se tuo jo itsessään kustannustehokkuutta projektiin. Suunnitelma toimii myös projektin seurannan työkaluna, jolloin kaikki tietävät missä mennään.” 

5 vinkkiä myymälämuutoksen läpivientiin 

  1. Suunnittele muutos kokonaiskuvasta yksityiskohtiin: huomioi työn aikataulutuksessa myymälän asiakasvirrat, tuotetilaukset ja kävijäpiikit. Varmista myös eri vaiheiden keskinäiset riippuvuudet. Kylmäkalusteita ei voida asentaa ennen lattiahiontaa eikä kylmäsäilytystä vaativia tuotteita kannata tilata, ennen kuin kalusteet ovat paikoillaan.
  1. Johda ammattitaidolla: asiantunteva työnjohto pitää langat käsissään ja mahdollistaa myymälän tuloksenteon remontin keskellä. Materiaali- ja rakennustuntemus sekä kaupallinen ymmärrys ovat vain muutamia esimerkkejä vaadittavista taidoista. Projektin johtamisessa osallista kiinteistön omistajaa, rakennustarkastajia ja vaadittavia viranomaisia.
  1. Panosta asiakaskokemukseen: myymälän siisteys, turvallisuus ja asiakkaiden esteetön liikkuminen on otettava huomioon uudistuksen jokaisessa vaiheessa. Kuinka voit ilahduttaa asiakkaita remontin keskellä ja miten väliaikainen opastus on hoidettu? Muista, että myyjän ja asiakaspalvelijan tehtävä on keskittyä asiakkaisiin, ei remontoimiseen.
  1. Varmista tuotteiden saatavuus: vaikka hyllytila väliaikaisesti pienenisikin, varmista tuotteiden saatavuus ja asiakkaiden selkeä ohjeistaminen. Asiakkaiden tulisi löytää tuotteet helposti myös remontin keskeltä ja henkilökunnan tulee osata väliaikaiset hyllykartat ulkoa. Uuden myymälän pitää olla asiakkaille ilon aihe, eikä aiheuttaa ärsyyntymistä.
  1. Varaudu muutoksiin: suurissa projekteissa on monta liikkuvaa tekijää, joten varaudu muutoksiin. Joustava ja ratkaisukeskeinen työskentelytapa varmistaa projektin etenemisen myös muutostilanteissa.

Myymälämuutos palveluna pitää myynti-indeksit korkealla 

Myymälämuutoksen ostaminen palveluna mahdollistaa sen, että suurenkin remontin keskellä myymälä voi keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa. Muutosryhmä toteuttaa muutoksia, joissa myymälän henkilökunta voi keskittyä myymälän pyörittämiseen, myynti-indeksit pysyvät korkealla ja tilaaja saa hyvät yöunet.  

Onko aihe ajankohtainen?

Ota yhtettä, niin jatketaan tästä!