fbpx

Myymäläkonsepti on paljon muutakin kuin tuotteiden asettelua, se on myös asiakaspalvelua ja mielikuvien luomista. Osa myymälöistä haluaa profiloitua edulliseksi ja arkiseksi, toinen taas laadukkaaksi ja putiikkimaiseksi. Konsepti on kuitenkin oikeasti toimiva konsepti vain jos se toteutuu jokaisessa kohtaamisessa. Miten asiakkaat kohdataan myymälämuutosten keskellä? Miten tuotteet ovat laitettu esille ja millainen myymäläympäristö ottaa asiakkaan vastaan? Halutun mielikuvan ja asiakaspalvelun säilyttäminen on tärkeää myös myymälämuutoksien keskellä.

Toimiva myymäläkonsepti luo mielikuvia 

Myymälän konsepti määrittelee sen, millaiseksi myymälä profiloituu. Konseptin merkitys muutosten keskellä korostuu etenkin laadukkaiksi miellettyjen kauppojen osalta.

”Jokaisella myymälällä on oma ajatusmaailma siitä, miten tuotteet sijoitetaan hyllyihin, mikä myy parhaiten ja miltä he haluavat myymälänsä näyttävän. Jotkut haluavat, että hyllyt ovat runsaat ja yltäkylläiset, toiset taas profiloituvat edulliseksi ja esillepano toteutetaan esimerkiksi lavojen päällä. Tuotteiden asettelulla jo itsessään luodaan mielikuvia ja tunnelmaa asiakkaille. Myymälän visuaalinen puoli välittää mielikuvia asiakkaille jo kauppaan astuessa”, toteaa Muutosryhmän projektipäällikkö Hanna Aaltonen.

Konseptin säilyttäminen muutosprojektin keskellä  

Konsepti on mielikuvia, asiakaspalvelua ja kokemuksia. Yksi asiakaskokemukseen eniten vaikuttava asia remontin aikana on asiakaskulut. Remontinaikaisten asiakaskulkujen säilyttäminen vaatii tarkkaa suunnittelua, jotta asiakas saadaan johdettua myymälän läpi ilman turhautumista. Mitä paremmin asiakkaat voidaan kuljettaa myymäläympäristössä, sitä paremmin myös myynti-indeksit säilyvät.

”Mitä vähemmän remontti näkyy myyntiluvuissa ja asiakastyytyväisyydessä, sitä paremmin myymälämuutos on onnistunut. Asiakas näkee väistämättä, että remontti on käynnissä. Sen aikana on tärkeää pyrkiä siihen, että konseptinmukainen selkeä asiakaskierto säilyy koko remontin ajan, asiointi on turvallista ja että kaikki tuotteet ovat myynnissä.”

Myymälämuutos alihankintana konseptia kunnioittaen  

Myymälämuutos alihankintana mahdollistaa apukädet myös palveluun ja myyntityöhön. Konseptiin koulutetut muutostyöntekijät takaavat myymälän asiakkaalle mieleenpainuvan asiointikokemuksen ja ostokokemuksen.

”Parhaimmillaan myymälän asiakkaat eivät edes tiedä, että olemme eri firman työntekijöitä. Palvelemme asiakkaita kuten myymälän omat työntekijät, heidän konseptinsa mukaisesti. Opettelemme, miten myymälän esillepano toteutetaan: Mitkä tuotteet ovat myyvimpiä, mikä on heidän esillepanotapansa ja millainen heidän visuaalinen ilmeensä on. Olemme aidosti osana henkilökuntaa muutoksen aikana. Asiakkaalle se näyttäytyy niin, että suurienkin muutoksien keskellä, he saavat sitä palvelua mihin ovat tottuneet. Joskus on käynyt niinkin, että asiakastyytyväisyys on ollut remontin aikana jopa korkeampi, kun myymälässä on ollut muutostöiden aikana myymälän omien työntekijöiden lisäksi myös ylimääräisiä asiakaspalvelijoita.”

Onko myymälämuutos ajankohtainen?

Ota yhtettä, niin jatketaan tästä!