fbpx

HalpaHallin konseptiuudistuksen tuloksena on entistäkin paremmin asiakkaita palvelevia ja henkilökunnan työskentelyä helpottavia myymälöitä. Ketju uudisti vuoden 2023 aikana 13 myymälää ympäri Suomen ja myymäläuudistuksia toteuttamaan valittiin Muutosryhmä. 

Artikkeli on alun perin julkaistu HalpaHallin omassa lehdessä (kirjoittaja Jorma Uusitalo), ja se tarjoaa katsauksen Muutosryhmän toimintaan myymälöiden konseptiuudistuksen parissa. Artikkelissa kuullaan myös Närpiön myymäläpäällikkö Jarmo Piikkilän sekä Porin myymäläpäällikkö Piia Mäkelän kokemuksia Muutosryhmän toiminnasta ja konseptiuudistuksen vaikutuksista myymälöissä.

Myymälöiden konseptiuudistus kulki eteenpäin kuin juna raiteillaan. Resepti on yksinkertaisen tehokas: Muutosryhmä saapuu myymälään HalpaHallin projektipäällikön Jarkko Herrosen johdolla, puurtaa kolme viikkoa maanantaista torstaihin pitkää päivää myymälähenkilökunnan auttaessa tarvittaessa, ja poistuessaan paikalta Muutosryhmä jättää taakseen uudistuneen, asiakkaita entistä paremmin palvelevan ja henkilökunnan työskentelyä helpottavan myymälän.

Konseptiuudistuksia toteuttanut Muutosryhmä koostui neljän henkilön ydinporukasta, mutta esimerkiksi Muhoksella, missä työmäärä oli selkeästi tavanomaista suurempi, ryhmän koko oli kahdeksan henkilöä.

– Yritimme tehdä työmme niin, että aiheutimme myymälöiden väelle mahdollisimman vähän stressiä, ja että he saattoivat keskittyä jokapäiväiseen kaupantekoon. Muutosryhmä tunsi konseptin koko ajan paremmin, ja sitä mukaa meidän oma tekemisemme parani myymälä myymälältä, Jarkko kertoo.


”Eivät edes yhtä kahvikuppia rikkoneet”

Närpiön myymäläpäällikkö Jarmo Piikkilä on ollut tekemässä HalpaHalli-vuosinaan yli 20 myymäläremonttia, joten hänellä jos kenellä on perspektiiviä arvioida Närpiössä viime maaliskuussa tehtyä konseptiuudistusta ja Muutosryhmän toimintaa.


– Erittäin hyvät kokemukset kaikesta. Vajaa kolme viikkoa ja myymälä oli mennyt aivan uusiin puihin. Minulle jäi suu auki siitä, miten nopeasti ja joustavasti kaikki tapahtui. Eivät rikkoneet edes yhtä kahvikuppia, että olisin päässyt sanomaan Muutosryhmän rikkoneen jotain, Jarmo nauraa ja kuvaa tekijöitä todellisiksi ammattilaisiksi.


Hänen mukaansa kaikki oli suunniteltu huolellisesti etukäteen, ja myymälän henkilökunta sai lähinnä keskittyä pysymään pois jaloista ja pyörittämään myymälän normaalia arkea. Moni asiakas ei edes huomannut, että jotain oli meneillään, koska esimerkiksi käytävät pysyivät auki. Pitkien päivien jälkeen Muutosryhmä lopetti työt torstai-iltapäivisin, jotta myymälässä saatiin tehdä rauhassa viikonloppukauppaa. Ei siis ihme, että lopputuloksesta Jarmolla on pelkkää hyvää sanottavaa.


– Ensimmäistä kertaa meillä on hyllyt niin sanotusti linjassa. On myös hyvin massapaikkoja, ja saamme paremmin esille ajankohtaisia esittelyitä. Asiakkailta on tullut hyvää palautetta, että myymälässä on tilaa ja leveät käytävät. Myymälä todella pesi kasvonsa ja tuli kertaheitolla 2020-luvulle.

”Avara ja selkeä lopputulos”

Porissa asiakaskierto meni konseptiuudistuksen tuloksena uusiksi sisääntulosta lähtien. Vaikka asiakkailta tulee edelleen palautetta siitä, ettei vaikkapa kahvipaketti löydy enää samasta paikasta kuin ennen, kaikki ovat olleet yhtä mieltä siitä, että uudistusten ansiosta Porissa asiakkaita palvelee avara, selkeä ja valoisa HalpaHalli.


– Tekstiili vähän supistui neliöiltään, ja koti ja vapaa-aika sai vastaavasti paljon lisää tilaa. Se on nyt hyvin toimiva selkeine hyllyväleineen ja isoine massapaikkoineen. Myös valikoimatyön hyödyt näkyvät käytännössä. Tilanhallinta on kunnossa, koska esimerkiksi päällekkäisyyksiä on karsittu valikoimista. Siitä huolimatta meillä on tarjolla kaikki riittävä, kertoo Porin myymäläpäällikkö Piia Mäkelä.


– Meillä on lisäksi hyvin massa- ja päätypaikkoja vapaassakin käytössä, ja henkilöstö on oppinut hienosti uuden systeemin. Siitäkin on ollut iso apu, että saamme ketjulta hyvin esillepano-ohjeita. Varsinaiset muutostyöt, joiden tuloksena myymälä uusi kasvonsa, menivät Piian mukaan tosi nappiin.
– Kaikki sujui mainiosti, ja muutosryhmäläiset olivat todellisia ammattilaisia. Heidän lisäkseen töihin osallistui vajaa kymmenen vapaaehtoista omasta porukasta. Vaikka tehtiin pitkää päivää, tunnelma pysyi rentona loppuun asti. Ulkopuolinen ryhmä tällaiseen projektiin on ehdottomasti oikea ratkaisu.

Meille tärkeintä on tyytyväinen asiakas, oletko sinä seuraava?  

Jos haluat kuulla lisää vinkkejä konseptipäivitysten tai yksikön remontin läpivientiin, jätä meille yhteystietosi täällä tai varaa ilmainen konsultaatio asiantuntijaltamme. Saat selkeän kokonaiskuvan myymälämuutoksen toteuttamisesta, vinkkejä suunnitteluvaiheeseen sekä lisätietoa myymälämuutoksesta palveluna. Voit myös kysyä asiantuntijalta myymäläuudistuksessa askarruttavia kysymyksiä – olemme täällä juuri sinua varten!