fbpx

Oletko koskaan pysähtynyt pohtimaan, millaisia haasteita ja kuluja myymälän sulkeminen remontin tai konseptipäivityksen ajaksi voi tuoda mukanaan? Liiketilan sulkeminen aiheuttaa yleensä paitsi taloudellisia menetyksiä myös asiakkaiden menettämisen riskin. Tässä artikkelissa tarkastelemme, millaisia haasteita myymälän sulkeminen aiheuttaa ja miksi myymälän pitäminen auki koko remontin ajan on kannattavaa. Jatka lukemista ja nappaa vinkit mukaasi!

Myymälän sulkeminen – järkevää vai ei?

Kun myymälän tai liiketilan remontti lähenee, voi tuntua siltä, että myymälän sulkeminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Joissain tilanteissa sulkeminen voi ollakin täysin perusteltua, esimerkiksi silloin, kun kiinteistöön tehdään merkittäviä rakennemuutoksia.  

Pelkästään myymälän alasajon kustannukset voivat olla merkittäviä, ja on harkittava, miten hyllyt täytetään ”nollapisteestä” kun uudistettu liike jälleen avataan. Lisäksi on mietittävä, voiko omaa henkilökuntaa pitää töissä sulkemisen aikana, ja voidaanko remonttia tehdä oman henkilöstön voimin. Myös kysymykset henkilökunnan lomauttamisesta ja uuden osaavan henkilökunnan rekrytoinnista ovat keskeisiä.

Riippumatta siitä, onko kyseessä peruskorjaus, uudistaminen vai brändin päivittäminen, myymälän sulkeminen aiheuttaa useita haasteita ja kuluja:

Menetetyt tulot: Myymälän sulkeminen remontin ajaksi merkitsee suorien myyntitulojen menetystä. Jos myymälä on kiinni esimerkiksi kuukauden ajan, vie menetettyjen tulojen korvaaminen moninkertaisen ajan. 

Asiakkaiden menettäminen: Liikkeen sulkeminen johtaa asiakastyytyväisyyden laskuun ja asiakkaiden siirtymiseen kilpaileviin liikkeisiin. Ja mikä pahinta, osa asiakkaista ei välttämättä edes palaa  remontin jälkeen!

Markkinointikustannukset: Myymälän sulkemisen aikana on usein tarpeen panostaa ylimääräiseen markkinointiin, jotta asiakkaat pysyvät tietoisina muutoksesta ja palaavat myymälään sen avautuessa uudelleen.

Liiketoiminta käynnissä läpi remontin 

Kun pidät myymälän auki koko remontin ajan, et menetä myyntituloja tai joudu ostamaan asiakkaita takaisin. Mikäli myymälä suljetaan aina remonttien ajaksi, kynnys investointeihin nousee – samalla kärsii myös kilpailukyky, jos aina odotetaan viimeiseen hetkeen tehdä remontteja. 

Varmista onnistuminen näillä vinkeillä: 

  • Pidä asiakaspolut auki ja varmista tuotteiden saatavuus
  • Huolehdi myymälän turvallisuudesta ja siisteydestä
  • Mieti syntyvää hävikkiä ja optimoi tilaukset
  • Tunnista asiakkaiden ostokäyttäytyminen
  • Huomioi erilaiset ruuhka-ajat ja mukauta remontin toiminnot niihin
  • Harkitse palveluiden ulkoistamista

Saumaton yhteistyö arjen ja muutoksen toimintojen välillä on avain hallittuun toimintaan ja korkeisiin myynti-indekseihin. Remontit on mahdollista suunnitella ja toteuttaa niin, etteivät ne häiritse myymälän liiketoimintaa.  Tässä sinua voi auttaa esimerkiksi Muutosryhmän asiantuntijat, joiden avulla voit saavuttaa halutun uudistuksen ilman taloudellisia menetyksiä ja asiakkaiden menetystä.

Tiesitkö, että toteuttamissamme kohteissa myynti-indeksit säilyvät lähes 100 prosentissa remonttien aikana? 

Jos haluat kuulla lisää vinkkejä konseptipäivitysten tai yksikön remontin läpivientiin, jätä meille yhteystietosi täällä tai varaa ilmainen konsultaatio asiantuntijaltamme. Saat selkeän kokonaiskuvan myymälämuutoksen toteuttamisesta, vinkkejä suunnitteluvaiheeseen sekä lisätietoa myymälämuutoksesta palveluna. Voit myös kysyä asiantuntijalta myymäläuudistuksessa askarruttavia kysymyksiä – olemme täällä juuri sinua varten!