fbpx

Muutosryhmä aloitti oman henkilöstön kouluttamisen Keski-Suomen ja Pirkanmaan kohteissa kiertävän kouluttajan avulla alkuvuodesta 2022. Kokeilu on osoittautunut menestykseksi ja jatkossa koulutusta laajennetaan muillekin alueille. Muutosryhmän kiertävä kouluttaja ratkaisee resursoinnin haasteita, päivittää henkilöstön osaamista ja omalta osaltaan takaa palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden korkean tason.

Ajatus kouluttajasta nousi esiin Muutosryhmän aluevastaavien Nea Nyholmin ja Jari Mäklinin aloitteesta. Koulutuksen tarkoituksena on, että jokaisen muutosryhmäläisen osaaminen nostetaan samalle tasolle. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jokaisella aloittavalla muutosryhmäläisellä on alusta saakka myymälämuutoksien kokonaisvaltainen osaaminen hallussa. Samalla se mahdollistaa sen, että henkilöstön ammattitaitoa ylläpidetään jatkuvasti.

Kouluttajalta vaaditaan halua kehittää toimintaa

Kun kouluttajan pesti avautui, Oskari Laitinen, Muutosryhmän esillepanovastaava, ei epäröinyt laittaa hakemusta sisään. Alun perin Laitisen sai hakemaan muiden työntekijöiden kommentit hänen rauhallisesta asenteestansa ja perusteellisesta tavasta selittää asioita niin että ne ymmärretään.

Laitinen on ollut Muutosryhmän riveissä vuodesta 2019 saakka monipuolisesti erilaisissa myymälämuutosprojektien tehtävissä. Nyt Laitinen on toiminut Muutosryhmän kouluttajana muutaman kuukauden, päässyt muovaamaan tehtävänkuvaa, kiertänyt useissa kohteissa ja kouluttanut uusia ja vanhoja muutosryhmäläisiä.

”Mietin tätä työtä sitä kautta, että miten itse haluaisin oppia ja missä kaipaisin ohjausta ensimmäisinä työpäivinä. Läsnä oleminen on tärkeää, ja se että työntekijät uskaltavat esittää kysymyksiä matalalla kynnyksellä. Eniten koen saavani tästä työstä päästessäni näkemään, kun henkilön taidot ja toimintatavat kehittyvät.”

Henkilökunnan koulutus on panostus palvelun laatuun

”Koulutuksen avulla varmistamme sen, että palvelumme on aina laadukasta. Kouluttaja opettaa uusille tulokkaille turvallisen työskentelytavan, jossa huomioidaan asiakkaan ympäristö ja myymälän asiakkaat, muun muassa pitämällä asiakaspolut auki. Kun turvaamme asiakaspolut, tuotteet säilyvät ostettavissa. Muutoinkin pyrimme järjestämään työmme niin, että myymälän liiketoiminta pysyy mahdollisimman ennallaan.

Muutosryhmän arvojen ytimessä on asiakas ja sen vuoksi meillä on asiakaspalveluvelvoite. Emme työskentele missään tyhjiössä, vaan remonttienkin keskellä pysähdytään aina palvelemaan myymälän asiakkaita. Tämän vuoksi on tärkeää kouluttaa uudet työntekijät alusta saakka toimintatapoihimme.  Kouluttajalta voi myös tulla kysymään asioista matalalla kynnyksellä, liittyvätpä ne sitten toimintatapoihin tai työkaluihin.

Uusien muutosryhmäläisten lisäksi kouluttaja varmistaa ja päivittää myös muun henkilöstön osaamista. Jos esimerkiksi henkilöstö kaipaa tukea hyllykartan viimeistelyyn, niin kouluttajan kanssa käydään viimeistelyvaiheita läpi.”

Muutosryhmän kouluttajasta hyötyy myös asiakas

”Koulutustehtävät eivät ole simulaatioita, vaan tarkoituksena on olla hyödyksi projekteissa jo koulutusvaiheessa. Emme siis harjoittele esimerkiksi hyllylaivojen siirtoa kuivaharjoitteluna, teemme sen ihan oikeassa tilanteessa ja samalla voimme hyödyntää harjoitteluun käytettävän ajan kohteissa. Kouluttaja vapauttaa myös projekti- ja esillepanovastaavat perehdytyksen sijaan varsinaisiin tehtäviinsä.

Uusille työntekijöille kouluttaja opettaa kaikki muutostöiden osa-alueet työturvallisuudesta nostimien käyttöön ja hyllykarttojen tekemiseen, mutta meille on tärkeää, että jokainen työntekijä omaksuu myös Muutosryhmän arvot.”

Onko myymälämuutos ajankohtainen?

Ota yhtettä, niin jatketaan tästä!