fbpx

Pirkanmaan Osuuskauppa toimii 21 kunnan alueella ja yli 110 toimipaikassa. Muutosryhmän ja Pirkanmaan Osuuskaupan 11 -vuotisen yhteistyön aikana on toteutettu lukuisia myymälämuutosprojekteja ja tuona aikana osa kohteista on remontoitu muutamaankin otteeseen. Onnistuneet projektit ovat olleet huolellisen suunnittelun ja luotettavien kumppanien tulosta.

Kysyimme Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Mikko Korpelalta millä kriteereillä myymälämuutoskumppani valitaan, mitä muutosprojektin läpivienti vaatii ja mitä matkan varrella on opittu.

”Meille luotettavuus ja joustavuus olivat tärkeimmät tekijät kumppanin valinnassa.”

Myymälämuutokset ovat suuria projekteja, jotka vaikuttavat myymälän arkeen ja tulokseen. Mitä tällaisen projektin läpivienti vaatii?

”Pyrimme pääsääntöisesti pitämään myymälät auki uudistusten aikana, jolloin remontinaikainen asiakaskokemus nousee erittäin tärkeään asemaan. Hyvä asiakaskokemus koostuu esteettömästä myymälästä, siitä että tuotteet ovat myynnissä ja palvelu pelaa. On tärkeää, että myymälän arki säilyy mahdollisimman ennallaan ja kumppanit voivat toimia tehokkaasti remontin aikana. Tästä syystä suurissa muutosprojekteissa myös kokonaisuuden hallinta nousee merkittävään rooliin. Toimivassa yhteistyössä myymälä ja myymälämuutoskumppani toimivat aktiivisessa vuoropuhelussa keskenään ja hyvä suunnittelu on avaintekijä onnistumiseen.”

Pirkanmaan Osuuskaupan alueella on toteutettu lukuisia myymälämuutosprojekteja. Millaisia oppeja on kertynyt matkan varrella?

”Luotettavat ja keskenään yhteen hiileen puhaltavat kumppanit ovat tärkeä voimavara onnistumisen kannalta ja siksi onkin tärkeää varata riittävästi aikaa suunnitteluun ja vaiheistamiseen. Eri sidosryhmien työn vaiheistaminen on aikaa vievää, mutta sen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Avoin vuoropuhelu ja kaikkien toimijoiden näkökulmien huomiointi luovat perustan onnistuneelle projektille.

Saumattoman yhteistyön avulla projektit ovat nopeammin ohi, mikä on erityisen hyvä asia etenkin myymälän asiakkaiden ja henkilökunnan kannalta. Myös rutiinien merkitys remontin keskellä kasvaa, sillä ne luovat tehokkuutta kaikkeen tekemiseen.”

Hyvän yhteistyökumppanin löytäminen on ensiarvoisen tärkeää. Millä perustella valitsette kumppanit myymälämuutosprojekteihin?

”Meille luotettavuus ja joustavuus olivat tärkeimmät tekijät kumppanin valinnassa. Valittujen kumppanien tulee olla myös kustannuksiltaan kilpailukykyisiä toiminnassaan. Koska pyrimme pitämään myymälät auki uudistusten aikana, asettaa sekin tiettyjä vaatimuksia kumppaneille.

Myös asiakaskokemus sekä myymälän ja kumppanin tehokkaan työskentelyn mahdollistaminen ovat tärkeässä asemassa. Muutosryhmän olemme valinneet yhä uudelleen, koska heillä on vankka kokemus lukuisista myymäläuudistuksista ja remonteista ja voimme luottaa siihen, että hommat hoituvat.”

Onko myymälämuutos ajankohtainen?

Ota yhtettä, niin jatketaan tästä!