fbpx

Myymäläkonseptin uudistus voi tuntua valtavalta projektilta, joka herättää monenlaisia kysymyksiä ja huolia. Miten päivitys vaikuttaa liiketoimintaan? Entäpä kuinka voit varmistaa, että uudistus pysyy aikataulussa ja toteutuu sujuvasti? Ei syytä huoleen, sillä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Jatka lukemista ja nappaa mukaasi vinkit, joilla voit varmistaa, että myymäläkonseptin päivitys onnistuu suunnitelmien mukaisesti ja tuo liiketoiminnallesi uutta buustia.

Konseptipäivityksillä kilpailukykyä muuttuvaan markkinaan

Myymäläkonseptin uudistaminen vastaa asiakkaiden jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin ja pitää yrityksen kilpailukykyisenä. Verkkokaupan yleistyessä kivijalkakauppojen on tuotava yhä nopeammin uusia ja kiehtovia tuotteita myymälöihin. Tämän tarpeen ennakoimiseksi yritykset tutkivat myyntidataa ja trendejä, joiden avulla määritellään tarvetta uudistumiselle.

Konseptipäivitysten avulla kaupat profiloituvat uudelleen – uudistuksessa voidaan esimerkiksi poistaa vähemmän suosittuja tuoteryhmiä tai tuoda kokonaan uusia tuotelinjoja myymälään.

Vinkit konseptiuudistuksen suunnitteluun – ota huomioon ainakin nämä!

Konseptiuudistuksen suunnittelu on tärkeä osa uudistusprosessia. Huolellinen suunnittelu auttaa päivitysprojektin onnistumisessa ja vähentää riskejä. Tässä muutamia asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon konseptin päivityksiä suunnitellessa:

  • Työmäärä ja resurssit: Mieti kuinka paljon henkilökuntaa tarvitaan päivitysten tekemiseen, ja miten päivitykset vaikuttavat henkilökunnan arkeen. Uudistukset pitää pystyä tekemään ilman, että arkipäiväinen työ ja asiakaspalvelu kärsivät ja aikataulut venyvät. 
  • Vanhojen tuotteiden poistot: Vanhojen tuotteiden poisto voidaan toteuttaa joko asteittain tai kertarysäyksellä. Joka tapauksessa tila uusille tuoteryhmille on nipistettävä jostain ja pahimmassa tapauksessa uudesta alueesta tulee pitkäksi aikaa poistomyymälä. Pohdi siis kuinka paljon ja miten poistoja tullaan tekemään jo hyvissä ajoin etukäteen! Mitä hallitummat poistot ovat, sen parempi. 
  • Muutostöiden tehokas rytmittäminen: Tilaa uudet tuotteet niin, että tavaroittaminen ja kalustaminen voidaan tehdä samanaikaisesti. Tyhjyyttään huutavat myymäläkalusteet eivät tuota liikevaihtoa, ne päinvastoin jopa karkottavat asiakkaat pois!  
  • Varastointitilan huomiointi: Uusien tuotteiden tilaaminen kannattaa suunnitella varastotilat huomioiden. Jos kaikki kalusteet ja tuotteet tilataan etukäteen kerralla, varasto on ääriään myöten täynnä. Kokemuksemme mukaan varaston liiallinen täyttäminen usein hankaloittaa myymälän ydintoimintaa.
  • Asiakaspalvelu: Viesti myös asiakkaillesi, miksi ja millaisia muutoksia tehdään. Sen sijaan, että laitat “pahoittelut häiriöstä” -kyltin tyhjän hyllylaivan päätyyn, mitäpä jos kertoisit asiakkaillesi, että tähän rakennetaan heidän toiveidensa mukaista unelmien urheiluvaate-osastoa? Mielikuva uudistuksesta voi olla myös positiivinen!
  • Naapurituoteryhmien huomiointi: Kun jollekin tuoteryhmälle halutaan lisää hyllytilaa, vaikuttaa se aina väkisinkin viereisiin tuoteryhmiin. Mieti tarkkaan, miten uusien tuotteiden tarvitsema tila vaikuttaa muihin tuoteryhmiin. Mikä tuotteista myy hyvin ja mikä huonommin? 
  • Kalusteet ja esillepano: Uusien tuoteryhmien myötä muutoksia tulee myös kalusteisiin ja esillepanoon. Mieti millaisia kalusteita tarvitaan ja millainen esillepano kannattaa tehdä? Tarvitaanko esimerkiksi lisää hyllylevyjä tai korostavia magneettivuotia takaseiniin? Koska tyhjä hyllylevy tai tuotteet sellaisenaan eivät tuo myyntiä, voi joissain tilanteissa olla kannattavaa jakaa kalusteiden toimitus kahteen tai jopa useampaan erään, jotta tuotteet saadaan esille mahdollisimman nopeasti. 
  • Aikataulu ja kokonaiskuva: Kenellä on kokonaisvaltainen käsitys projektista ja sen kulusta? On tärkeää, että joku taho johtaa projektia ja huolehtii siitä, että muutostyöt hoituvat aikataulussaan ja uudet tuotteet saadaan myyntiin. Tiukka, mutta realistinen aikataulu pitää huolen siitä, että osasto saadaan mahdollisimman nopeasti tuottamaan.
  • Valaistus ja sähkötyöt: Konseptipäivityksen yhteydessä voidaan tarvita uusia valaistuksia ja sähkötöitä. Mieti siis etukäteen, mitä teknisiä töitä muutokset edellyttävät!

Kun kumppanina on Muutosryhmä:

  • Tiivistetty läpimenoaika: Muutosryhmän toteuttamat konseptiuudistukset kestävät tyypillisesti noin viikon verran, siinä missä kaupan omalla väellä ja erinäisillä toimijoilla projektit kestävät kahdesta viikosta kolmeen. Etenkin jos kyseessä on useamman myymälän konseptipäivitys, on etu huomattava!
  • Huoleton toteutus: Sinun ei tarvitse pilkkoa eri hommia eri toimijoille, sillä me kalustamme, tavaroitamme ja meillä on tarvittava konseptiosaaminen ja ammattitaito päivitysten tekemiseen.
  • Uudistukset liiketoiminnan ehdoilla: Huomioimme asiakkaan ydinliiketoiminnan eli esimerkiksi ajankohdat milloin myymälässä on eniten asiakkaita. Yleensä nämä ovat myymälän tuottoisimmat tunnit, ja ainakin järeämmät uudistustyöt kannattaa aikatauluttaa näiden tärkeiden tuntien ympärille. 
  • Konseptipäivitykset koko Suomeen: Toimimme maanlaajuisesti, eli halutessasi saat vaikka uudistettua kaikki myymäläkonseptisi yhdellä kertaa – ammattitaito voidaan siirtää ja kustannuksia säästyy! 
  • Asiakasviihtyvyys huomioidaan jokaisessa vaiheessa: Asiakaspolut pidetään auki läpi uudistuksen ja huolehdimme siitä, ettei asiakasviihtyvyys kärsi remontista johtuvista syistä. Ohjeistamme myös myymälää, kuinka muutoksesta kannattaa viestiä!

Mietityttääkö myymälämuutos?

Jos haluat kuulla lisää vinkkejä konseptipäivitysten tai yksikön remontin läpivientiin, jätä meille yhteystietosi täällä tai varaa ilmainen konsultaatio asiantuntijaltamme. Saat selkeän kokonaiskuvan myymälämuutoksen toteuttamisesta, vinkkejä suunnitteluvaiheeseen sekä lisätietoa myymälämuutoksesta palveluna. Voit myös kysyä asiantuntijalta myymäläuudistuksessa askarruttavia kysymyksiä – olemme täällä juuri sinua varten!

Lue myös tämä: Myymäläympäristö vaikuttaa asiakasuskollisuuteen myös myymälämuutoksen aikana