fbpx

Myymälämuutokset ovat erinomaisia tapoja parantaa myymälän houkuttelevuutta ja kilpailukykyä, mutta usein aiheuttavat tilapäistä häiriötä asiakkaiden ostokokemukseen. Kuinka voit varmistaa, ettei ostokokemus kärsi? Huolellinen suunnittelu ja asiakaslähtöinen toteutus auttavat varmistamaan asiakkaiden tyytyväisyyden.

Uudistusten onnistunut läpivienti näkyy tyytyväisinä asiakkaina ja pitkällä aikavälillä kasvavana asiakasuskollisuutena. Nappaa mukaasi asiantuntijoidemme vinkit, joiden avulla varmistat miellyttävän asiakaskokemuksen – myös myymälämuutosten aikana.

Panosta selkeään viestintään

Hyvä viestintä on avainasemassa, kun tavoitteena on minimoida asiakkaille aiheutuva häiriö. Kun asiakkaat tietävät, mitä myymälässä tapahtuu ja miksi, he suhtautuvat muutoksiin yleensä paremmin.

  • Opasteet ja kyltit: Varmista, että myymälän sisäänkäynnillä ja eri osastoilla on selkeät ja ajantasaiset opasteet, jotka kertovat, missä muutokset ovat käynnissä ja miten ne vaikuttavat asiointiin. Esimerkiksi ajantasaisten käytäväopasteiden avulla asiakkaat löytävät tuotteet nopeammin. 
  • Ennakkoilmoitukset digikanavissa: Hyödynnä myymälän sosiaalisen median kanavia ja uutiskirjeitä tiedottaaksesi asiakkaille tulevista muutoksista. Näin muutokset eivät tule asiakkaalle yllätyksenä.
  • Henkilökunnan rooli: Kaupan oman henkilöstön rooli viestinnässä on keskeinen. Jos muutos koetaan positiivisena asiana, sellaisena se välittyy myös asiakkaille. Valitettavasti sama toimii myös jos muutos koetaan negatiivisesti.

Pidä myymälä siistinä

Myymälän tiloja uudistettaessa syntyy herkästi sotkua, mikä heikentää asiakkaiden ostokokemusta. Siisteyden ylläpito on erityisen tärkeää, jotta asiakkaat viihtyvät myymälässä myös muutoksen aikana. 

  • Pidä kulkureitit avoinna: Suunnittele muutokset niin, että asiakkaat voivat kulkea myymälässä esteettömästi. Vältä kovaäänisiä töitä ja kalustesiirtoja ruuhka-aikoina.
  • Varmista tuotteiden saatavuus: Huolehdi siitä, että tuotteet ovat löydettävissä ja ostettavissa myös muutosvaiheen aikana. Väliaikaisia hyllyjärjestyksiä voi olla tarpeen käyttää, mutta tuotteet kannattaa ryhmitellä loogisesti.

Optimoi asiakaspolku muutosvaiheen ajaksi

Ostopolun sujuvuus on tärkeää myös muutosten aikana. Asiakaspolku kannattaa miettiä uudelleen väliaikaisesti, jos alkuperäistä järjestystä ei voi ylläpitää.

  • Selkeät opasteet ja reitit: Käytä väliaikaisia opasteita ja merkittyjä reittejä, jotka ohjaavat asiakkaat tärkeimpiin tuoteosastoihin. Tiedämme kaikki miltä tuntuu, kun etsit jotain löytämättä!
  • Strategiset tuotesijoittelut: Sijoita suositut tuotteet keskeisille paikoille, jotta asiakkaat löytävät ne aina helposti. 
  • Tunnista avaintuoteryhmät: Varmista, että asiakaspolku pysyy auki mahdollisimman hyvin avaintuoteryhmille koko remontin ajan!

Minimoi häiriötekijät ja varmista turvallisuus

Kalustesiirrot ja uudistukset voivat aiheuttaa erilaisia häiriöitä, jotka voivat vaikuttaa asiakkaiden turvallisuuteen ja viihtyvyyteen. On erityisen tärkeää kiinnittää huomiota tilan turvallisuuteen ja siisteyteen.

  • Varmista, että työalueet ovat selkeästi rajattu: Jos myymälässä on käynnissä isoja kalustesiirtoja, rajaa työalueet selkeästi esimerkiksi nauhoin.
  • Turvallisuus ensin: Varmista, että kalusteet ja tavarat on sijoitettu niin, ettei niistä aiheudu kompastumisvaaraa tai muita riskejä.
  • Pidä melu ja pöly minimissä: Jos kalusteita pitää porata tai asentaa, ajoita nämä työvaiheet hiljaisempaan ajankohtaan tai kaupan sulkemisen jälkeen. Pidä myös huolta, että myymälä pysyy siistinä. Mitä eksluusiivisempi myymälä, sitä tärkeämpää on siisteys!
  • Rauhoita kaupanteko: Mahdollisuuksien mukaan kannattaa rauhoittaa myynti vilkkaiden myyntiaikojen osalta!

Miksi tehdä itse, kun voi ottaa ammattilaisen?

Uudistuksia ei tarvitse tehdä yksin. Ammattilainen auttaa varmistamaan, että myymälämuutos toteutetaan tehokkaasti ja asiakaskokemus ei kärsi. Jos suunnittelet myymälääsi muutostöitä, ota yhteyttä – me autamme sinua toteuttamaan sujuvan ja tehokkaan uudistuksen! 

Voisit olla kiinnostunut myös näistä:

Myymäläkonseptia kunnioittava uudistus pitää asiakastyytyväisyyden korkealla

Miksi konseptipäivitys kannattaa ja kuinka toteutat sen sujuvasti – nappaa Muutosryhmän vinkit!