fbpx

Myymäläuudistukset ja konseptipäivitykset ovat olennainen osa liiketoiminnan kehittämistä. Kuitenkin monet yksiköt kohtaavat ylimääräisiä haasteita ja kustannuksia näiden uudistusten toteuttamisessa. Erityisesti silloin, kun muutokset tehdään itse ilman riittävää osaamista tai kokemusta, voi muodostua yllättäviä ja varsin mittavia kulueriä. Mitä siis kannattaa ottaa huomioon uudistuksen suunnittelussa, jotta kulut voidaan minimoida? 

Aika on rahaa myös myymälämuutoksissa

Vain harva organisaatio ymmärtää resursoida ja laskea myymäläuudistuksissa käytettyä aikaa. Jo muutoksen ensimmäiset vaiheet vaativat paljon aikaa ja vaivaa, kun tavarantoimittajia, kalusteita ja kumppaneita etsitään, tarjouspyyntöjä laaditaan ja päätöksiä tehdään. Ensimmäinen ja varsin yleinen virhe on, että myymälän henkilökunnan uudistukseen käyttämää aikaa ei huomioida kustannuksena, vaikka se on pois myymälän arjen pyörittämisestä.

Erityisen haasteelliseksi tilanteen tekee se, jos organisaatiosta ei löydy henkilöä, joka pystyisi vetämään uudistusprojektia. Tällöin joudutaan harkitsemaan ulkopuolisen henkilön palkkaamista. Mutta onko henkilölle tarpeeksi töitä vuoden jokaiselle päivälle? Entäpä kuka sitten pystyy johtamaan päivittäisen työn ohella muutosta organisaation sisällä? Tuleeko muutosta vetämään myymälän kakkosesimies, myymäläpäällikkö vai osastopäällikkö?

Kannattaa siis tarkkaan harkita, kuka vastaa suunnittelusta ja toteutuksesta. Ja pohtia realistisesti, että mistä uudistukseen käytetty aika on pois.

Yllättävät vahingot 

Myymälän sisäpuolella tehtävät muutostyöt eivät ole viranomaisvalvonnan piirissä. Kuitenkin esimerkiksi kalusteiden siirtämisten, kalustamisen ja muiden vastaavien työvaiheiden yhteydessä voi syntyä suuriakin omaisuus- ja henkilövahinkoja. Myymälän vakuutukset eivät automaattisesti korvaa remontin aikaisia henkilökunnan aiheuttamia vahinkoja, mikä voi johtaa lisäkustannuksiin. 

Organisaation esimiehillä on vastuu työntekijöistä ja heidän aiheuttamistaan vahingoista. Vahinkoihin kannattaakin varautua tarkistamalla olemassa olevat vakuutukset ja ottaa tarvittaessa lisävakuutuksia kattamaan remontin aikaisia vahinkoja.

Tuotteiden tilausrytmi 

Tärkeä osa sujuvaa uudistusta on tuotteiden tilaaminen, joka on ajoitettava myymälässä tapahtuvien muutoksien ja muiden toimintojen kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi. Parhaimmillaan tuotteiden tilausrytmi ja remontin eteneminen on synkronoitu niin, että tuotteet voidaan laittaa esille suoraan hyllyyn.

Usein uuden osaston hyllyt ovat tyhjillään – ja jos tuotteet eivät ole ostettavissa, myyntiä menetetään remontin aikana valtavia määriä. Tyhjät osastot ovat myös varma tapa karkottaa asiakkaat asioimaan toiseen myymälään. Myynnin menetyksiä välttääkseen tuotteiden tilausrytmi kannattaa pyrkiä synkronoimaan remontin kanssa. 

Hävikki ja varastonhallinta 

Myymälän uudistuessa vanhoja tuotteita poistuu uusien tieltä. Jos poistoja ei tehdä hallitusti, syntyy hävikkiä. Tuotteiden poistot voidaan aloittaa esimerkiksi kuukausi ennen uudistusta tai vaikka näyttävästi kerralla – oleellista on, että uuteen konseptiin aletaan valmistautumaan ajoissa. Ilman suunnitelmaa hävikkiä ja poistomyyntiä (eli rahan menetyksiä) tulee paljon. 

Toimivat varastotilat mahdollistavat toimivan myymälän. Mutta varastotilan kapasiteetti voi tulla vastaan myymälämuutoksien aikana, ja siksi joissain tilanteissa voi olla järkevää tilata esimerkiksi kalusteiden toimitukset useassa erässä. Vaikka useiden toimituserien tilaaminen saattaa tuoda mukanaan lisäkustannuksia, se voi silti olla taloudellisesti kannattavampaa kuin varastotilojen ylikuormittaminen. 

Kun vanhojen tuotteiden poistot tehdään ajoissa ja huomioidaan varastotilojen kapasiteetti, voi myymälä toimia sujuvasti remontin aikana.

Hyvällä suunnittelulla säästää sievoisen summan 

Myymälämuutoksilla pyritään parantamaan liiketoiminnan tuloksia ja asiakaskokemusta. Kuitenkin ilman asianmukaista suunnittelua ja kokemusta ne voivat aiheuttaa suuria myynnin menetyksiä ja ylimääräisiä kustannuksia. Siksi on tärkeää suunnitella ja toteuttaa myymälämuutokset huolellisesti.  Myös yhteistyö kokeneiden ammattilaisten kanssa auttaa vähentämään riskejä. 

Hyvällä suunnittelulla voidaan varmistaa, että myynti-indeksit eivät laske remontin aikana ja että muutoksesta saadaan mahdollisimman suuri hyöty liiketoiminnalle. 

Jos et halua huolehtia – ulkoista myymälämuutos meille!

Useimmat yritykset ovat ulkoistaneet jo mm. kirjanpidon ja markkinoinnin. Miksipä ei myös myymälöiden remontointia ja konseptipäivityksiä?

Ulkoistamalla myymälämuutoksen, ulkoistat huolet ja murheet – eikä sinun tarvitse huolehtia henkilöstöresurssoinnista, suunnittelusta tai edes muiden tarvittavien toimijoiden kilpailuttamisesta. Me puolestaan kannamme vastuun, jotta projektit onnistuvat halutulla tavalla. Ja mikä parasta, maksat palveluista käytön mukaan! 

Aihe kiinnostaa? Hienoa! Saattaisit olla myös kiinnostunut lukemaan erilaisista tavoista toteuttaa myymälän uudistus.

Mietityttääkö myymälämuutos?

Jos haluat kuulla lisää vinkkejä konseptipäivitysten tai yksikön remontin läpivientiin, jätä meille yhteystietosi täällä tai varaa ilmainen konsultaatio asiantuntijaltamme. Saat selkeän kokonaiskuvan myymälämuutoksen toteuttamisesta, vinkkejä suunnitteluvaiheeseen sekä lisätietoa myymälämuutoksesta palveluna. Voit myös kysyä asiantuntijalta myymäläuudistuksessa askarruttavia kysymyksiä – olemme täällä juuri sinua varten!